My crush...
Assalammualaikum..

   " Bila kita suka seseorang, yang buruk pun nampak cantik. Segala-galanya pasal dia semuanya indah dan baik..Kentut pun boleh jadi wangi.."


  Ibu saya selalu cakap macam tu kepada saya. Sebab apa? Because I'm always fall for the wrong person. Kadang-kadang bila nampak dia bersongkok, rupanya dia playboy.Bila nampak orang tu berkarisma, rupa-rupanya belakang kita dia hanya berpura-pura. Orang yang kata-katanya selalu lembut dan pandai mengambil hati hakikatnya mempunyai niat tidak baik yang tersembunyi. Nak kata saya pandai tentang lelaki tidak. Tapi, kalau duduk kat taman atau shopping complex,perhatikan ragam orang dan kita boleh buat satu kesimpulan tentang orang tu. That is why people said: First impression is important.

  Ok, berbalik pada topik asal. Sebagai seorang gadis biasa, saya tak boleh lari daripada memiliki perasaan suka kepada lelaki. Its normal. Ianya adalah fitrah manusia.Walaupun pernah la cakap dah malas nak suka-suka orang ni.Penat la..Sakit hati la. bla bla bla.. ok, ni dah macam makcik membebel sorang-sorang.
Straight to the point ezzati. Sebenarnya saya nak kongsi cerita dengan korang pasal crush saya la...*blushing..

   Mula-mula saya hanya anggap dia sebagai catalyst, pendorong semangat, idol, dan role model yang saya mahu contohi. Dia pandai membahagikan masa menyebabkan dia seorang yang fleksibel dan berjaya dalam segala bidang yang dia ceburi. Handsome? Tak. (tak suka orang handsome2 nih. byk sangat persaingan.) Tak handsome takpe. Yang penting hati baik, senyuman manis. Itu pun dah cukup. Tapi, entah mana silapnya perasaan kagum dan hormat itu berubah menjadi suka.Terus saya cuba nafikan kerana fikir perasaan ini adalah satu bala, satu ujian.Saya tak mahu terikat dengan perasaan ini selagi saya belum habis belajar. Saya juga takut untuk berasa kecewa.Jadi, saya fikir perasaan ini harus dilupakan cepat-cepat. Tapi,kawan yang lain pula kata perasaan ini adalah satu anugerah.Nikmatinya tapi jangan melampaui cinta kepada Sang Pencipta.Pelihara ia dengan batas-batas agama. Akhirnya saya jadi keliru. Pelihara perasaan itu atau hapuskan?

  Sampai sekarang saya tak mampu jawab soalan itu. Disebabkan perasaan sayang kepada dirinya dan sedar saya bukan sesiapa di matanya,saya hanya mampu berdoa :

"Ya Allah, andai dia jodohku, satukanlah hatiku dengan hatinya. Tetapi jika antara kami tiada jodoh, hapuskanlah pesonanya di mataku dan ajarkan aku untuk menyayanginya sebagai seorang sahabat. Semoga dirinya dijodohkan dengan wanita yang solehah yang mampu sentiasa membimbing dirinya dekat kepadaMu ya Allah..."


  Hadir dirinya dalam hidup saya sentiasa menyebabkan saya sentiasa tersenyum. Bila datang perasaan rindu, sakit juga nak menanggung. Saya hanya mampu memendam perasaan. Nak diluahkan? Lebih baik disimpan.  Ianya umpama jihad untuk diri sendiri.Segala kenangan tentang dirinya walau setakat terserempak di cafe pun sangat manis dan bernilai bagi saya. Mood yang 'weng' terus jadi baik. Lagi-lagi kalau ternampak senyuman dia.. Terus rasa indahnya dunia. Matahari panas terik pun terasa redup.Automatik mulut ni terus senyum sampai ke telinga. Tersengih-sengih saja la lepas tu. Kawan-kawan yang lain hanya geleng kepala saja lah tengok saya ni. Diorang semua dah faham sangat perangai saya.(mak aii. overnya! besar betul pengaruh si dia dalam hidupku)



   Sekarang, perasaan saya terhadap dirinya 50-50. Saya tak mahu berharap sangat pada dia. Sedar diri saya yang entah siapa ni. Tak layak nak berdiri setaraf dengan dia yang hebat di mata semua orang. Sakit juga sukakan lelaki yang tidak pernah tahu kewujudan kita. Umpama pungguk rindukan bulan. Pungguk jenuh bersiul-siul pada bulan tapi bulan itu masih kekal di tempatnya. Sia-sia. Kadang-kadang terasa juga perasaan ini hanya sia-sia.Hanya buang masa. Tapi bila terfikir semula tentang kenangan, indah juga untuk dikenang. Sayang pula untuk dilupakan.Secara tak sedar, saya mula senyum sorang-sorang. haih.. tak tau la nak jadi apa dengan diri ini. Jadi, saya biarkan masa yang menentukan. Saya percaya Allah telah merencanakan sesuatu yang sesuai untuk diri saya. Saya hanya perlu percaya pada Allah. Hanya kepadaNya saya berserah kerana Dia tahu segala yang tersirat dalam hati saya dan Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buat saya.