Hari Pertama BADANG Fasa 1...
Assalammualaikum.....

15 Mac 2012, Khamis

   Wahh, excited sangat hari ni! Hari ni seawal 8pagi saya dan Ameera akan bertolak ke Melaka sempena program Bagai Aur Dan Tebing (BADANG) Fasa 1 anjuran Fakulti Sains Gunaan UiTM Shah Alam dengan kerjasama kerajaan negeri Melaka. Saya telah diberi peluang untuk menjadi fasilitator untuk membantu adik-adik timgkatan 4 dan 5 dari 4 buah sekolah teknik. Alhamdulillah, nasib baik ada abang Jumardi (MPP) selaku ketua fasilitator dah ajar kitaorang macam-macam cheers and cara nak menjadi fasilitator yang baik.

   So, setelah berkumpul seawal jam 8pagi dan makan sarapan, masukkan barang, kami bertolak ke Melaka jam 9 pagi. Saya kalau dah dalam bas nak ke perjalanan lebih sejam ni, jawabnya tidur je la dalam bas tu... muahahaha.. syoknya tidur sampai jadi mabuk pening kepala.. Telan 2 biji Panadol Actifast, dan minyak cap kapak baru lega.. ehem..ehem... dapat satu bas dengan Mr.Catalyst..(excited atau x?? hurm.. Entahle nak ckp ape..br je nak mengelak dr dia tapi makin banyak pula kebetulan dengan dia.. haishh.. menganggu ketenteraman jiwa..)

   So, dalam jam 12.15 tengahari tu, kami sampai ke sekolah Menengah Vokasional Melaka Tengah (urm.. camni ke namanya? tak ingat sangat.sorry, pelupa sikit.) So, pendaftaran bermula.. Plan asal nak daftar di Dewan sekolah tu, tapi bila kitaorang sampai, rupa-rupanya Dewan sekolah tu under construction.. hurm.. tukar plan. Dewan Makan jadi dewan program.

  Sepanjang first day tu banyak masalah yang timbul tapi kami semua dapat harunginya dengan baik.. Think right act fast.. hehehe..Jam 4 petang, semua peserta telah selesai mendaftar. Seramai 84 orang kesemuanya. Sepatutnya yang hadir adalah 200 orang tapi mungkin atas sebab-sebab tertentu mereka tak dapat hadir.. huhuhu.. fasilitaor semua seramai 80 orang.. so, Keputusan akhir bilangan fasilitator dikurangkan kepada 30 orang dan selebihnya diserapkan menjadi urusetia program. Program dimulakan dengan sesi pengenalan Fakulti sains Gunaan dr abg Jumardi kepada para peserta diikuti dengan pembahagian kumpulan.

  Then, selepas solat dan makan malam, kami ada sesi Ice breaking. Saya dapat kumpulan 11. Memang sporting la adik-adik ni semua.Syok sangat!! then,kami bermain nightwalk malam itu..masa abg Jumar nak umumkan yang malam itu kita akan main Nightwalk, adik-adik ni semua menjerit keseronokan.. Dalam hati saya dah pelik pula.. Diorang ni tau ke tak game Nightwalk tu apa? kenapa diorang jadi seronok sangat? kalau kitaorang la dah memang down..huhu.

   Best sangat tengok diorang main. Saya jaga checkpoint tangga.. hahaha.. lawak pula tengok diorang ditakutkan. Agaknya dulu-dulu masa saya nightwalk senior pun buat camni la kot.. pergh.. terasa dibodohkan pula.. hehehe.. Dalam takut2 tu, ada 3 orang girls jugalah yang menangis ketakutan. Cuba bagitau sikit camna la tak takut, kalau mata diikat, dibawa ke tempat yang sunyi jam 12 malam oleh orang yg tidak tahu laki atau perempuan, tiba-tiba disergah or terdengar jeritan hantu.. pergh, kalau saya la, memang dah takut. Tapi berani juga adik-adik ni.. heheh.. Good job adik2!!

   Bila selesai game tu, sedar-sedar ada 2 budak hilang.. Ok. Creepy~ Celah mana nak cari diorang ni jam 2.30 pagi? Saya pun bukan biasa sangat sekolah ni. Baru je sampai tengahari tadi sekolah ni..tiba-tiba terdengar budak menjerit-jerit.. Ok, dah faham. kena sorok la tu. ramai la fasi berlari-lari mencari 2 orang budak tu. Then, bila dah jumpa bawa la ke gelanggang and tengok-tengok diorang dah meracau-racau..Tapi, dari cara diorang ni, tau la.. berlakon je tu..heheh.. adik tak yah la nak kelentong akak.. akak tau la dik..akak kan fasi.. ni mesti abang Anas punya kerja suruh korang berlakon. kan? ahaks~ 

  Ok, malam itu, setelah selesai nightwalk saya pun teman adik-adik perempuan pulang ke asrama and pastikan diorang semua sihat, dapat tidur dan cukup segala kelengkapan untuk program esok hari. Dalam jam 3.30 pagi, baru boleh tidur. Saya perlu tidur. Esok adalah hari yang sangat sibuk..

Selamat Malam Melaka~